De shopping experience van LEGO en waarom die goed is

LEGO heeft hun shopping experience op orde. Dat was de enige conclusie die ik kon trekken toen ik dit weekend met te veel spullen zonder schaamte de LEGO winkel uitliep in Leidschendam.

Ter verdediging: ik liep met twee kinderen aan m’n hand.
Ter weerlegging: niet alles in de tas was voor de kinderen.

Toch – de winkel is een stukje magie in een volledig veramerikaniseerd winkelcentrum.

Tot mijn lering ende vermaak: ze passen er een paar kunstige marketingtrucs toe waar ik maar al te graag in trap.

Weggevertjes

Je kon in de winkel een kleine spaceshuttle bouwen. Als je hem af had mocht je het mee naar huis nemen. Voor nop!

Hier zie ik een paar neuromarketing trucs aan het werk.

1. Product sample: door een simpel bouwpakketje in elkaar te zetten ervaar je het plezier van LEGO. Je krijgt trek in meer. De sample verlaagt je koopdrempel.

2. Wederkerigheid: Je hebt iets gratis gekregen, zo ben je eerder geneigd iets terug te doen. Gelukkig is dat heel makkelijk in de winkel: kopen.

3. Het IKEA-effect: als je zelf moeite hebt gestopt in een product ervaar je het als waardevoller. Zeker weten dat jij dit prulletje trots mee naar huis neemt.

De speurtocht

“Als je deze ster kunt vinden krijg je een cadeautje”. Mijn dochter wist niet hoe snel ze deze speurtocht langs alle displays moest afrennen om de ster te vinden. Enorm slimme manier om een rondje door de hele winkel te garanderen. Zo zie je een groter deel van het assortiment.

De mensen

De medewerkers zijn misschien nog wel enthousiaster dan de kinderen. Dit werkt misschien nog wel het aanstekelijkst. De gun-factor gaat keer duizend als iemand zó enthousiast over het product kan vertellen.

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *