Storytelling leren door kinderboeken te lezen

De laatste jaren heb ik heel wat boeken gelezen over storytelling. Het opbouwen van een verhaal is wat mij betreft een zwaar onderschat onderwerp in B2B-marketing.

Toch is dit wat mensen kan aanzetten tot actie. Emotie en meeslepende verhalen opbouwen helpt de klant te snappen hoe je bedrijf ze kan helpen.

Maar lezen over hoe je een verhaal opbouwt en de verhaallijnen daadwerkelijk herkennen zijn twee verschillende dingen.

Dus ben ik bewuster kinderboeken gaan lezen.

Wacht. Wat?

Kinderboeken zijn een stoomcursus storytelling:
๐Ÿ‘‰ Korte verhalen (vaak ben je er in 5 minuten doorheen)
๐Ÿ‘‰ Ontdaan van alle opsmuk (korte zinnen, simpele taal)
๐Ÿ‘‰ Verhaallijnen, antagonist en protagonist zijn vrij duidelijk
๐Ÿ‘‰ In een paar pagina’s weten ze emotie over te brengen

Perfect voor de oefening dus! In een paar minuten kun je het verhaal lezen en de verhaallijn ontleden.

Tijdens het lezen viel mij op dat ze veel gebruik maken van de drie akten structuur.

De drie akten-structuur leent zich uitstekend voor B2B case studies. Wil je deze meteen toepassen?

Voorbeeldje uit “Een klein beetje dapper”.

Akte 1: De opzet

Lars is een bang konijn, maar zijn vriendin is avontuurlijk. Ze probeert hem altijd mee te nemen, maar Lars durft niet. Op een dag vertrekt ze boos op avontuur zonder hem.

Akte 2: Confrontatie

Om het goed te maken moet Lars erachteraan en dappere dingen doen om haar te vinden. Want dan is de kans groot dat hij haar tegenkomt. Dit lukt, met de hulp van andere dieren. Hij wordt zo steeds dapperder.
๐Ÿšจ Spoiler alert!

Akte 3: Oplossing

Hij vindt zijn vriendinnetje, maar een wolf staat op het punt zijn vriendinnetje op te eten. Lars durft door zijn nieuw verworven moed in te springen. Zo is zijn vriendinnetje gered.

Daarna gaan ze terug naar huis, maar is Lars een stuk avontuurlijker geworden.

Simpel, maar effectief.


Het is tot en met 16 oktober nog kinderboekenweek. Die duurt namelijk niet รฉรฉn, niet twee, maar precies anderhalve week. Logisch toch?

Dus heb je een zoon, dochter, neefje, nichtje of kleinkinderen? Kruip eens onder een dekentje met ze op de bank en lezen maar! Niet alleen gezellig, maar zo leer je meteen iets meer over storytelling!

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *