Hoe de moderne B2B-marketeer kan leren van kunstenaars uit de 15e eeuw

“Je hebt hulpmiddelen, waarom zou je die niet gebruiken?”

Jasper Krabbé

Ik schrok op uit mijn gedachten. Geïntrigeerd keek ik naar de TV. Jasper Krabbé sprak niet over het gebruik van AI in copywriting. Toch?

Het viel me op, want de laatste tijd zie ik veel discussies voorbij komen over de inzet van AI-technologie in marketing.

Op basis van een paar steekwoorden kan AI een blog voor je schrijven of een geweldige unieke afbeelding maken.

De vergelijking is opvallend met wat er gezegd werd gisteravond op de ouderwetse televisie.

Waar ging het over?

De aanleiding was een David Hockney expositie in het Teylers Museum in Haarlem. Deze kunstenaar heeft, naast veel schilderen, ook onderzoek gedaan naar hoe oude meesters schilderden.

Het vermoeden is dat ze al erg vroeg gebruik maakten van hulpmiddelen.

Het gaat hier bijvoorbeeld om het gebruiken van een lens (camera obscura of de camera lucida) in de schilderkunst.

Dat werkt als volgt: zie het als een voorganger van beamers. Ze gebruikte de lens en spiegels om een afbeelding te projecteren. De projectie konden ze vervolgens één op één overtrekken op papier en zo een scène tot in het kleinste detail vastleggen.

Camera obscura met een kaars

Dit is niet vroeger als in de tijd van je opa, maar we hebben het hier over het jaar 1420.

Veer-tien-twintig.

Vermeer, Caravaggio, Ingres, ze worden allemaal gezien als mogelijke gebruikers van deze tool. Het overtrekken voelt alsof ze valsspelen.

De tafelheer roept dan ook:“Dat is toch vloeken in de kerk bij kunstcritici?”

En zo belanden we bij de quote waarmee ik begon.

De camera obscura was magie in die tijd, maar toch lijkt het erop dat veel meesters dit trucje gebruikte om hun werk naar een volgend niveau te tillen.

Net zoals we nu op het punt staan om AI in te kunnen zetten als tool om ons werk naar een volgend niveau te tillen.

Natuurlijk kun je mooie werken maken zonder hulpmiddelen, maar je weet pas echt wat je volledige potentieel is als je hulpmiddelen probeert. Gooi nieuwe hulpmiddelen niet ongebruikt in de verdomhoek.

Als de oude meesters in de kunst groot konden worden door het gebruik van tools, wie zijn wij dan om te zeggen dat AI de creativiteit doodt?

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *