Emotie in B2B-marketing

“Een verhaaltje gaat toch niemand overtuigen om te investeren in automatisering?”

Mensen consumeren content op social media zoals een puber de kelder plundert als hij vlak na de maandboodschappen alleen thuis is gelaten. Laten we het… gretig noemen.

Op bijna ieder social media platform schreeuwt iedereen om jouw aandacht.

Om in al dat geweld nog op te vallen hoef je niet altijd tot extremen over te gaan. Maar je moet wel weten hoe je een gevoelige snaar raakt.

“Maar ik heb een hekel aan van die touchy-feely, tranentrekkende content!”

Dat hoeft ook helemaal niet. Het feit dat ik deze post in een dialoog verwikkeld ben met een niet bestaand persoon is ook een verhalend voorbeeld.

En je leest nog steeds toch?

“Maar B2B is heel anders dan B2C!”

Klopt, B2B heeft meer stakeholders, meer risico. Je koopt geen toetje, maar een machine of een software pakket. Dit heeft niet alleen impact op de portemonnee, maar ook op je collega’s.

Processen moeten volledig omgegooid worden. Het is een verandertraject. Mensen gaan met de hakken in het zand. Ze vervloeken het systeem zo hard tijdens de eerste producttraining dat Trudy van financiële administratie huilend naar huis vertrekt.

Het kost tijd, moeite, bloed, zweet en tranen.

Iemands professionele hoofd kan op het hakblok komen te liggen.

Eigenlijk is er heel veel emotie in de B2B-wereld.

Eigenlijk is het een kunst dat we het steeds weer zo gortdroog op kunnen schrijven.

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *