Drie belangrijke soorten mensen voor jouw content team

Als je content marketing succesvol wilt maken heb je niet alleen goede content nodig. Je moet het ook op de juiste manier presenteren én kunnen distribueren.

Hierin zag ik de overlap met “The tipping point” van Malcolm Gladwell. Hij beschrijft drie typen mensen die je nodig hebt om iets viral te laten gaan.

Wat mij betreft hoeft het niet viral te gaan, maar deze drie mensen heb je ook nodig om de juiste boodschap bij jouw publiek op een memorabele manier te laten landen.

Laat me ze even voorstellen 👇

Connector
Maven
Persuader
Origineel: Salesmen, maar dat vond ik niet zo inclusief klinken

Connector

De connector staat bekend om de vele connecties. Ze zijn in staat om veel connecties te hebben én onderhouden. Ze hebben niet alleen veel connecties, maar de echte kracht ligt in hun brugfunctie. Ze brengen verschillende werelden en de mensen uit die werelden bij elkaar.

Maven

De inhoudelijke experts. Mensen die er van houden om écht de diepte in te duiken. Ze kunnen specificaties van een aankoop dromen en weten bij wijze van spreken de prijs van een pak koffie van vijf jaar geleden nog. Het mooiste: ze delen hun kennis graag. Dit zijn de mensen die in communities kennis delen, waarde toevoegen en onderzoeken doen naar de beste producten of diensten.

Persuader

Dit zijn de mensen die met de boodschap aan de haal gaan en zorgen dat anderen meegaan in je visie.

Ze zetten hun kennis in om te overtuigen.

Charisma, empathie en overtuigingskracht zijn de belangrijkste kenmerken van een persuader.

Deze mensen zitten zeker in je organisatie.

Misschien ben jij er wel één.

Hoe kom je tot je powerteam?

Wil je mensen motiveren om artikelen te schrijven? Zorg dan dat je deze mensen toevoegt aan je projectteam. Je gaat hun hulp hard nodig hebben om mensen mee te krijgen.

  1. Identificeer de connector
  2. Die kan je doorverwijzen naar de Maven en Persuader(s).
  3. De Maven kan je voorzien van informatie en wil dit graag delen met anderen.
  4. De persuader kan de juiste informatie vertalen naar de doelgroep en weet ze mee te krijgen in de beweging.

Bij een technisch B2B bedrijf kan je team er dan zo uit zien:

Connector -> Marketeer

Maven -> Engineer

Persuader -> Verkoper

Deze rollen zijn fluïde. Je kunt dus prima in twee rollen passen. Je rol kan zelfs afhankelijk van een project zijn. Wel heb je altijd een primaire rol waar je het sterkste in zult zijn.

Door deze rollen te herkennen en ze mee te nemen in je projectteam vergroot je de kans van succes.

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *