De hamvraag in B2B-marketing: Hoe heb je ons gevonden?

Marketing attributie. Een veel besproken onderwerp mede dankzij de demand generation revival. Marketing automation tools zoals HubSpot meten automatisch waar je klanten vandaan komen. Rapportje uitdraaien en je weet waar je je geld op in moet zetten. Helaas is het niet zo eenvoudig. Hoe kun je zorgen voor meer inzicht in je klantreis en wat zijn de manieren om dit te gebruiken om je kanalen te beoordelen?

Een klant zal altijd meer dan één keer met je merk in aanraking komen voordat ze besluiten contact op te nemen. Attributie is dus anders dan de bron, lead source of de “last touch”.

De klantreis is langer dan de tools je in eerste instantie laten zien. Sterker nog: een groot deel is niet direct te meten.

Want als een klant met iemand uit zijn netwerk praat over mogelijke oplossingen kun je dat niet meten.

Of je moet met de AIVD in zee.

Hier is gelukkig een oplossing voor die iets meer inzicht biedt in hoe klanten bij je terecht komen en iets minder privacy gevoelig.

Vraag het ze.

Ja leuk, hoe dan?

Contactformulier

De eenvoudige manier om te meten hoe mensen in aanraking zijn gekomen met je merk is door de vraag “Hoe heb je van ons gehoord?” toe te voegen aan je contactformulier.

Eén-op-één gesprekken

Iets uitgebreider is door het één-op-één te vragen. Zo krijg je een beter beeld bij de gehele reis en kun je doorvragen over andere touchpoints. Dit kost meer tijd, dus kun je vaak niet bij iedereen doen.

Ik probeer dit altijd te doen in gesprekken met mensen die net een contact formulier hebben ingevuld, dan zit de aankoopreis nog relatief vers in het geheugen. Dit is belangrijk, want als iemand jou vraagt waar je de eerste keer Dr. Oetker hebt gezien weet je het waarschijnlijk ook niet meer.

Door dit doorlopend te meten krijg je een beter beeld van de manier waarop klanten zoeken en welke kanalen goed werken. Niet alleen voor het afvangen van klanten (de laatste stap), maar ook voor je naamsbekendheid.

Let op dat één gesprek met een klant je beeld niet beïnvloed. Dit is natuurlijk nog niet een doorsnede van je gemiddelde klant. Je hebt een berg data nodig voor je je mond open kunt trekken.

Dat zegt nog niet hoe je de attributie scoort. Daar heb je namelijk nog een scala aan alternatieven. Dat is voer voor een vervolgverhaal.

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *