Data is mooi, maar duidelijkheid is mooier.

Als je een business case probeert op te bouwen grijp je snel naar cijfers. Dit straalt autoriteit uit en cijfers liegen niet. Toch?

Het gebruik van cijfers ligt iets ingewikkelder. Zeker als je ze tijdens een presentatie gebruikt.

  • Je kunt cijfers verkeerd interpreteren, waardoor je verhaal onderbouwd lijkt, maar niet klopt
  • Zeker in marketing zijn “eerder behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst”
  • Als je veel data verwerkt in je verhaal kan het nogal saai worden of juist overweldigend en daardoor onbegrijpelijk

Laatst mocht ik aanschuiven bij een gesprek over automatisering. In dit soort gesprekken vliegen de cijfers je al gauw om de oren.

Pick efficiëntie, aantal SKUs, afmetingen van producten, gewichten, doorlooptijd, draagvermogen van de betonnen vloer, enzovoorts, enzovoorts.

Gelukkig had Ben Stevens een verfrissende aanpak. Onder een slide met de cijfers over product afmetingen had hij één zin toegevoegd.

“90% van onze producten is kleiner dan een pak melk.”

Simpeler en duidelijker krijg je het niet.

Op dat moment was het namelijk op product niveau nog helemaal niet interessant om de details in te duiken. Het moest duidelijk zijn om wat voor soort producten het ging. Door een berg aan data terug te brengen naar iets herkenbaars wist iedereen direct waar het over ging.

Sterker nog, iedereen had waarschijnlijk hetzelfde beeld van een magazijn gevuld met pakken melk (en 10% aan eigen creatieve invulling).

Doel bereikt.

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *