B2B-koopgedrag anno 2022

Koopgedrag verandert. En nee, ik ga het niet hebben over oorlog, gas, corona en de toenemende prijzen. Daar heb ik namelijk helemaal geen verstand van.

Het koopgedrag van de B2B-koper verandert. Volgens onderzoek van Gartner blijkt:

  • 83% van de beslissing wordt gemaakt buiten contact met leveranciers om.
  • 77% van kopers vond hun laatste aankoop erg complex of moeilijk

Ok. Dus?

  • Kopers doen een groot deel van hun onderzoek zelf, online en offline
  • Ze willen eenvoudige processen om de aankoop te maken. Geen omslachtige procedures, geen brandende hoepels om door te springen.
  • Informatie die het aankoopproces vereenvoudigd werd als waardevol gezien. Dit helpt om het proces makkelijker te maken, verhoogt de kans op aankoop en zorgt voor minder spijt na aanschaf.

Wat kunnen wij als B2B-marketeers hiermee?

  • Maak informatie toegankelijk
  • Schrijf niet alleen informatie over het product, maar ook over het aankoopproces
  • Maak het proces overzichtelijk en eenvoudig

Eigenlijk: verwijder drempels om te kopen

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *