Koopgedrag verandert. En nee, ik ga het niet hebben over oorlog, gas, corona en de toenemende prijzen. Daar heb ik namelijk helemaal geen verstand van.
Het koopgedrag van de B2B-koper verandert. Volgens onderzoek van Gartner blijkt:
- 83% van de beslissing wordt gemaakt buiten contact met leveranciers om.
- 77% van kopers vond hun laatste aankoop erg complex of moeilijk
Ok. Dus?
- Kopers doen een groot deel van hun onderzoek zelf, online en offline
- Ze willen eenvoudige processen om de aankoop te maken. Geen omslachtige procedures, geen brandende hoepels om door te springen.
- Informatie die het aankoopproces vereenvoudigd werd als waardevol gezien. Dit helpt om het proces makkelijker te maken, verhoogt de kans op aankoop en zorgt voor minder spijt na aanschaf.
Wat kunnen wij als B2B-marketeers hiermee?
- Maak informatie toegankelijk
- Schrijf niet alleen informatie over het product, maar ook over het aankoopproces
- Maak het proces overzichtelijk en eenvoudig
Eigenlijk: verwijder drempels om te kopen
Geef een reactie