Wat is “viral gaan” nou écht waard?

“Mijn post ging viral!”

Nee niet mijn post, het staat tussen aanhalingstekens.

Toch: soms kijk ik terug op een post met één like en dan vraag ik me af waar ik het eigenlijk voor doe.

Mijn objectieve ik zegt dan met een belerend vingertje:

  • Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit.
  • Je zoekt juist verbinding met relevante mensen.
  • Moet je kijken wat je de afgelopen 6 maanden al bereikt hebt.

Dat soort geneuzel.

Toch is er altijd een tweede stemmetje: “Maar zou het niet lekker zijn dan? Goed voor je bereik ook.”

R𝗲𝗮𝗹𝗶𝘁𝘆 𝗰𝗵𝗲𝗰𝗸: 𝗪𝗮𝘁 𝗶𝘀 𝘃𝗶𝗿𝗮𝗹 𝗲𝗻 𝘄𝗮𝘁 𝗶𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱?

Steeds vaker hoor je over de keerzijde van viral content. Zo ook bij Sylvie Van den Broeck.

“Viraal gaan is als een rouwproces” vertrouwde ze me in één-op-één gesprek toe.

Haar post over Poes Pinkie kreeg 12.731 likes en 484 commentaren. Als copywriter voor onder andere dierenbescherming zou dit best wat business op kunnen leveren.

Maar dat deed het niet. Sterker nog, de teller slaat negatief uit.

Geen:

  • nieuwe opdrachten
  • nieuwe websitebezoekers

Wél:

  • 3 keer gebanned op LinkedIn
  • een dag weggegooid met refreshen voor likes en comments

Je kunt je dus afvragen of viral gaan een zege of een vloek is.

Wil je nou meer lezen over de ervaring van Sylvie met viral gaan?

Relevantie of bereik

Ik ambieer het niet om viral te gaan. Ondanks het stemmetje in mijn hoofd. Ik verkies één relevante reactie van een mede marketingnerd altijd boven 100 reacties van accountants.*

Makkelijk praten natuurlijk, voor iemand die nooit viral is gegaan.

Laten we daarom nog even ingaan op dat rouwproces.

Sylvie vertelde dat ze sindsdien altijd het gevoel heeft dat de volgende post niet goed genoeg is.

“Na een tijdje kreeg ik 2.000 a 3.000 likes op een dag. Dit aantal neemt echter weer net zo hard af. Ondertussen blijf je nieuwe content posten en hopen, maar de cijfers zullen nooit meer in de buurt komen van de viral post.

Soms zie je een nieuwe melding binnen komen, vlak nadat je een nieuwe post hebt geplaatst. Je hart maakt een sprongetje. Snel klik je op het belletje. Alleen maar om erachter te komen dag het een like was op je oude post… Die nog steeds beter presteert dan je laatste werk.”

Zo. In deze put laat ik je achter vandaag. Tabee!

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *