Een ode aan John Henry

Ken je het verhaal van John Henry? Eerlijk is eerlijk: tot vorige week donderdag had ik nog nooit van de man gehoord.

John Henry was een Amerikaanse spoorweg arbeider. Geen conducteur, nee dit verhaal gaat iets verder terug.

John Henry was arbeider in de tijd dat de rails nog aangelegd werden met pure kracht. Je kent de beelden vast: potige knapen die de hele dag met een hamer staan te hengsten op stalen pinnen.

John Henry was de grootste in zijn soort. Een boom van een vent. Inclusief stierennek en armen zo breed als je hoofd. Op een dag kregen ze de opdracht een tunnel te graven. Met het handje natuurlijk. Gelukkig had zijn baas een plannetje om de tunnel sneller af te krijgen. Hij had een aantal stoomboren aangeschaft.

John Henry was niet onder de indruk. Die technologische snufjes konden zijn kracht toch nooit evenaren?

Onze testosteron bom ging de strijd aan om te bewijzen dat man beter was dan machine. Voor de strijd had hij nog wat wijze woorden:

“Before I’ll let your steam drill beat me, I’ll die with this hammer in my hand.”

John Henry

De boor werd links neergezet en de man rechts. Ze begonnen gelijktijdig met het graven van een eigen tunnel. De stoomboor pufte een eind weg en John Henry gooide alles in de strijd om zijn gelijk te halen.

Dit ging de hele dag door. Bij het vallen van de avond was de score duidelijk.

Stoomboor: 9 voet (2,7 meter) John Henry: 14 voet (4,3 meter)

John Henry had gewonnen en uitgeput stortte hij neer. De machine was verslagen en zijn eer was intact.

John Henry stierf die avond.

Dit verhaal is veel bezongen tijdens het harde werk aan de spoorwegen. Het is een mythe, maar John Henry is tot volksheld uitgegroeid.

Hetgene dat in mijn hoofd bleef hangen was echter: Achter die stoomboor zat een B2B-bedrijf. Hoe episch is het als je product in een legende is opgenomen?

Dus als jullie me zoeken, dan ben ik bezig met een short story: Sjaak Herrie, de order picker die drie schoenen per dag versleet.*

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *