B2B-websites staan vol met teksten die onbedoeld afstand creëren tussen het bedrijf en de klanten.
Soms lees ik een tekst op een B2B-website niet één keer, maar meermaals achter elkaar.
Niet omdat de tekst steengoed is of omdat ik zo’n fan ben van hoogwaardige instrumentatie technologie voor de moderne man. Oh nee nee nee, integendeel.
De tekst is onbegrijpelijk.
Afstand houden
In veel B2B-teksten wordt een enorme afstand gecreëerd tussen wat er écht gebeurd is en hoe het op papier staat. Dit gebeurt op verschillende manieren, maar vandaag wil ik me even richten op de verhaallijn.
Voor het gemak nemen we even twee fictieve bedrijven: Popsica en Mopsievla.
“Popsica heeft voor Mopsievla drie machines geïnstalleerd.”
Zo kan een B2B-artikel prima beginnen. Toch?
NEE.
Dit is alsof je een sprookje begint met “…en ze leefden nog lang en gelukkig”.
Er was een aanleiding voor die machines. Een probleem. Iets waardoor iemand besloot: “Zo kan het niet langer!”.
Om tot deze oplossing te komen moesten er een paar heftige boksronden overleefd worden.
- Het probleem vinden
- Draagvlak creëeren
- De oplossing vinden
- Budget vrijspelen
- De verandering intern van de grond krijgen
- De planning halen
- Trudy van administratie troosten na een mentale inzinking
De echte held in het verhaal
Iedereen die dit heeft doorstaan verdient op zijn minst een schouderklopje. Een eervolle vermelding.
Maak die persoon je held en je verhaal schrijft zichzelf.
“Maar zo is er geen aandacht voor mijn bedrijf”
Let op, droeftoeter.
Elke held van een verhaal heeft een gids nodig. De Pancho van Don Quichot, de Gandalf van Frodo, de Morpheus van Neo, de Yoda van Luke. Moet ik nog verder gaan?
Zie jezelf eens als die gids en er gaat een wereld aan mogelijkheden voor je open.
En daarnaast: je klant wordt opeens de held van je verhaal. Dat moet toch altijd het einddoel zijn?
Geef een reactie