Laat je doelgroep het werk doen: content die zichzelf verspreid

Jonah Berger kwam in zijn boek “contagious” met de zes STEPPS ingrediënten. Door deze ingrediënten te begrijpen en de juiste mix in te zetten kun je ervoor zorgen dat jouw content door het dak gaat. Maar net als bij elk goed gerecht is het belangrijk om niet alles er klakkeloos in te smijten, maar een verfijnde selectie te maken.

Maar wat zijn nu die ingrediënten?

Sociale waarde

Geef mensen iets waardevols om te delen. Iets waardoor zij zelf cooler of slimmer lijken of waardoor zij zichzelf beter in een groep kunnen mengen.

Triggers

Link je content aan een moment of gedachte. Zo denken die mensen aan jouw content op dat specifieke moment.

Een paar voorbeelden:

4 uur … . …. dat zouden meer mensen moeten doen

Have a break, have a ……

de mmmmm van ….

Emotie

Zorg dat content raakt. Dit hoeft gelukkig niet alleen met tranentrekkers, er zijn meer emoties die we als mens beleven. Verdrietig, verbaasd, bang, boos, blij en afschuw. Probeer ze eens.

Publiekelijk

Deel je content (duh). Maak informatie toegankelijk, begrijpelijk en leuk. Vergeet niet om het makkelijk te maken om te delen.

Een paar voorbeelden:

Praktisch nut

Mensen delen graag kennis en leren graag van anderen. Deel je kennis dus. Geef ze de tools en ze kunnen zelf gaan bouwen. Dit kan in de vorm van tutorials, blogs of webinars.

Storytelling

Pak het in met een verhaal. Mensen delen verhalen, geen cijfers of specificaties. Omschrijf een case studie alsof het een boek is. Laat je hoofdpersoon een reis maken.

De drie akten-structuur leent zich uitstekend voor B2B case studies. Wil je deze meteen toepassen?

Wil je eerst een voorbeeld zien van storytelling? Lees eens een kinderboek.

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *