Het bouwen van een community – hoe ik Foeter ben gestart

In Februari 2023 werd het zaadje geplant om een community op te bouwen voor B2B-marketeers. Nadat ik een paar maanden was begonnen te werken aan mijn eigen netwerk zag ik dat veel B2B-marketeers hetzelfde ervaren.

  • Gebrek aan sparringpartners
  • Worden niet helemaal begrepen door collega’s
  • Zoeken naar bevestiging

In dit artikel wil ik jullie meenemen in hoe de community tot stand is gekomen en wat ik heb geleerd van dit proces. Dit is de samenvatting van de serie aan posts die ik heb uitgestuurd tijdens het proces op LinkedIn.

Stap 1: interviews en onderzoek naar huidige communities

Eerst wilde ik zeker weten dat ik niet aan waanbeelden leed.

Dus plande interviews met 8 B2B-marketeers. Ik ben gaan graven in bestaande contacten en heb een aantal nieuwe contacten vragen gesteld over hun werksituatie, of ze directe marketing collegas hebben en of zij dit misten.

Daarnaast nog wat doorgevraagd over hoe ze dit hebben geprobeerd op te lossen en of ze lid zijn van andere communities.

De belangrijkste leerpunten:
– Vooral in MKB zijn marketeers zoekend naar sparringpartners
– De jongere generatie zoekt online communities, die zijn in B2B nog schaars
– Ideeën uitwisselen en feedback krijgen zijn belangrijk in een community

Parallel heb ik op LinkedIn posts uitgezet om andere communities te zoeken. Want als het al bestaat hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Hier kreeg ik via de DM ook weer aanvullingen op bovenstaande interviews.

Stap 2: Naam bedenken

Onzin natuurlijk om dit als tweede te doen, maar ik wil volledig transparant zijn. Dit vind ik gewoon leuk. Achteraf gezien maakte dit het wel tastbaar en hielp het mij om ergens naartoe te werken.

De naam had ik snel:

Foeter.

Een verbastering van Feesttoeter 🎉. Maar ook van foeteren (synoniemen: mopperen, schelden en zaniken).

Ik hield wel van die tegenstelling én het klinkt gewoon lekker.

Stap 3: Doel en eisen beschrijven

Doel: B2B-marketeers een onafhankelijk platform bieden:
– zonder commercieel oogpunt
– met vrij contact onderling – netwerken
– met brede onderwerpen (want zeker in mkb ben je een duizendpoot)
– en forum mogelijkheden om gestructureerd vragen te stellen

Stap 4: Platform onderzoeken

Ok, er is dus vraag, maar hoe gaan we dit opzetten?

Ik ben in de wereld van communities gedoken en heb gekeken naar Slack, Circle, Podia, Discord, Facebook, LinkedIn en WhatsApp.

Deze werden tegen de eisen aangehouden, ik heb een paar testpaginas opgezet en heb me ingeschreven voor bestaande communities. De lijst kon hier terug naar 3 potentiële platforms: Slack, Podia en Discord.

Stap 5: Minimum Viable Product

Tijdens het opzetten van de community op Slack, Discord en Podia kwam ik erachter dat de structuur en interactie die ik zoek alleen op Discord konden.

Zo viel de keuze op Discord.

Hier begon ik de community te bouwen die voor mij voldeed als minimum viable product (MVP).

Ik was opt dit punt toe aan feedback. Deze community ga ik namelijk niet alleen kunnen runnen. Ik heb medestanders nodig.

In de eerste gesprekken tijdens het vooronderzoek had ik al een paar vrijwilligers gevonden die enthousiast waren.

Tijd om de volgende stap te zetten.

Door mensen vroeg toegang te verlenen, hoopte ik:

– Betrokken marketeers te vinden die mee willen helpen met de bouw en eventueel het onderhoud
– Grote wijzigingen te kunnen maken in een vroeg stadium en niet na live-gang
– Een betere community neer te zetten

Dus hoe vond ik deze mensen?

Stap 6: De zoektocht naar Champions 🏆

Afgelopen maanden heb ik aardig wat B2B-marketeers leren kennen. Degene die aangaven dat ze sparringpartners misten heb ik in eerste instantie benaderd. Ik mikte hier op een groep van 5 mensen.

Van de 7 benaderde mensen, maakten 3 direct een account aan.

Niet helemaal wat ik verwacht had, maar achteraf gezien had ik een paar fouten gemaakt.

– Fout 1: Ik was te selectief geweest. Ik ging er van uit dat ik goed kon inschatten wie ging aanmelden. Ook had ik mijn eerste pijlen gezet op mensen waarvan ik hoopte dat ze actief wilden bijdragen.

Daardoor was in eerste instantie de benaderde groep te klein en had ik geen andere mensen in het vizier.

– Fout 2: De groep was te klein. Dit zorgde ervoor dat er weinig interactie was in de community. Zo kunnen we het niet écht testen.

– Fout 3: Ik had niet voorbereid hoe we dan gingen testen.

– Fout 4: Alle mensen kende ik direct. Xit zorgt voor den beperkte diversiteit in de testgroep.

Genoeg geleerd. Dat doen we nog eens.

Stap 7: Pilot poging 2

De groepsgrootte is opgerekt om nog eens 15 mensen toe te laten. Om nieuwe leden te werven heb ik een LinkedIn post voor geschreven. 

Na 3 uur waren er 15 leden bij. Sterker nog: 3 mensen uit de aangeschreven groep uit stap 5 maakten nu alsnog een account aan.

Totaal aantal leden: 21

Stap 8: Testdoelen

Tijdens het testen had ik twee doelen:

1. Controleren of Discord alle mogelijkheden had die we nodig hadden.
2. Het platform invullen (structuur opzetten en zorgen voor een pull naar het platform).

Met 21 deelnemers zijn we begin April gestart met het uitproberen van het platform.

Ik had als Minimum Viable Product (MVP) een paar voorbeeld posts voorbereid en wat basiskanalen opgesteld waar discussies gevoerd konden worden.

Stap 9: Iteratief testplan

Om interactie te verhogen heb ik zelf wat posts klaarliggen en is het belangrijk om zelf actief te zijn. Zo wil ik wekelijks:

1. Zelf een post plaatsen
2. Vragen uitzetten om de community te verbeteren
3. Interactie “belonen” – wekelijkse updates over posts en reacties
4. Verbeteringen delen

De kanalen:

– Algemeen
— Nieuws
— Vraag een admin

– Community
— Nieuwe leden
— Vraag maar raak
— Feedback
— B2B buurtbieb

– Topics
— Leestips
— Swipefile
— Ideeënbus
— Dit moet je zien

Stap 10: De eerste week

De eerste week hebben van de 21 deelnemers 6 zich voorgesteld in een openbare post. Er zijn twee nieuwe posts geplaatst waar ook meteen interactie op kwam.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat het langer zou duren voor mensen zelf aan de slag zouden gaan. Hier helpt het denk ik dat een groot deel van de mensen in de community zelf actief is op LinkedIn en een minder hoge drempel ervaart om iets te plaatsen.

Dit helpt enorm in deze startfase én had ik onderschat, dit was meer geluk dan wijsheid.

Verbeteringen:
– De inschrijfpagina voor de pilot omgebouwd naar een voorinschrijving voor het echte platform om alvast een ledenlijst op te bouwen.
– Een apart kanaal aangemaakt voor de testvragen en feedback.

Tot nu toe gaat de interactie op het platform beter dan verwacht. De grootste uitdagingen liggen nu in de interactie hoog houden, leden bekend maken met Discord en mensen een reden geven om terug te komen naar het platform.

Stap 11: Promotie

Dit was het punt waarop actiever moest worden gewerkt aan de promotie van de community. Dit gaat alleen slagen als er voldoende leden binnen komen en interactie blijven vormen.

Logische keuze voor mij was LinkedIn en mijn eigen netwerk hiervoor inzetten. Deze uitgetikte reis is één van de manieren waarop ik Foeter naar buiten breng. Door de ervaring te delen raken mensen bekend met de naam en het concept. De transparantie in deze posts is de basis waarop ik de community wil bouwen.

Elke post vermelde de #Foeter die gevolgd kon worden (aan het einde van de rit: 0 volgers) en een Call To Action die verwees naar een inschrijfformulier. Als mensen zich inschrijven zijn ze er als eerste bij zodra de community open gaat.

Daarnaast voer ik bijna wekelijkse gesprekken met een of twee nieuwe LinkedIn connecties. Als ik dacht dat de ander geholpen zou zijn met de community vertelde ik het verhaal en hoopte ik daarmee dat ze zich zouden inschrijven.

Twee weken voor live-gang heb ik besloten de mensen die zich al hadden ingeschreven early-access te geven. Zo konden zij de laatste twee weken nog bijdragen én konden we een soft pre-release doen en kijken of dit nog verschil maakte.

Aantal inschrijvingen per week

Aantal inschrijvingen per week

Daarnaast ben ik de live-gang extra gaan promoten (naast de wekelijkse voortgangspost op maandag) door drie testimonials te maken op basis van feedback van huidige leden en die te delen.

Stap 12: Structuur op de schop?

De eerste community gedreven discussie over het platform ging over de inrichting van de kanalen. De keuze kwam neer op twee opties:

1. Gedreven vanuit de gebruiker (bijv: Vraag de community / Vraag om feedback)
2. Gedreven vanuit expertises (bijv: Content, SEO, PPC)

We besloten te beginnen vanuit de gebruiker. Het is veel werk om alle topics levend te houden en soms is het lastig om een vraag in te delen, omdat er meerdere raakvlakken zijn.

Discord biedt gelukkig tags binnen kanalen, zodat we een breed kanaal wel doorzoekbaar kunnen maken op tag-niveau.

Als het uiteindelijk onoverzichtelijk wordt kunnen er altijd nog sub-kanalen aangemaakt worden per expertise.

Stap 13: Events in de community

De tweede belangrijke discussie was het organiseren van events in de community.

Achteraf gezien was dit de belangrijkste stap.

Discord functioneert perfect, maar niemand opent de app zonder reden of melding. Het is dus belangrijk om mensen naar het platform te trekken en interactie hoog te houden.

Hier kwamen snel twee concepten naar voren:

1. Expert gedreven live-events (één onderwerp uitgelegd door een expert)
2. Community gedreven live-events (onderwerpen of vragen uit de community, die open besproken worden)

Deze worden op discord live gestreamd en snippets hiervan kunnen gebruikt worden in de promotie van het platform.

Voor mij was dit persoonlijk ook een drempel – want ik heb hier geen ervaring mee, dit kost veel tijd en ik doe dit naast mijn werk. Er moest dus een balans gevonden worden én ik moest uit mijn comfortzone.

Dit was ook de kickstart van het opengooien van de community. Want zonder publiek geen sprekers en zonder sprekers geen publiek.

Ik koos voor de kip, niet het ei.

Stappenplan voor live-gang:
1. Sprekers benaderen voor eerste sessies
2. Evenementen inplannen
3. Community open voor het publiek
4. Eerste evenement

Stap 14: Live events testen

Om bekend te raken met het platform is het evenementenkanaal van discord getest. Twee sessies zijn hiervoor opgezet.

1. Discord Q&A – Twee vliegen in één klap. Vragen over discord beantwoorden en de live omgeving testen. Met één deelnemer is dit uiteindelijk vooral voor een open gesprek gebruikt.

2. De eerste echte live sessie: meebewegen met de B2B-klantreis. Hier heb ik de presentatie voor EMERCE gegeven aan de communityleden. Met 7 deelnemers verliep de sessie goed en hebben we ook meteen de podiumfunctie getest om vragen live te kunnen stellen.

Stap 15: Live events organiseren

Voor de eerste sessies had ik al snel een wishlist opgezet van experts van onderwerpen als LinkedIn, ABM, They Ask You Answer en storytelling. Deze heb ik gedeeld in de community voor aanvullingen.

De eerste 5 sprekers komen uit eigen netwerk, dus die waren wel te overtuigen. De volgende uitdaging gaat zitten in het blijven vinden van goede gasten.

We starten met maandelijkse evenementen, zodat het behapbaar blijft en ik de tijd heb om de agenda vol te bouwen. Het eerste event is eind mei.

Dit is ook het punt waarop de community open ging voor inschrijvingen – 15 Mei 2023.

De promotie voor de community heb ik hier buiten beschouwing gehouden. Dat volgt in een aparte blog.

Stap 16: Pull naar het platform

De grootste horde blijft het activeren van mensen om Discord te gebruiken. De app werkt hiervoor goed, dan krijg je notificaties, maar alle desktop gebruikers missen een trigger.

Hier kwam het voordeel dat ik direct was begonnen met een formulier en contactbestand bij te houden. Ik kon namelijk update mails gaan sturen. Dit gaf mij een tweede manier om mensen te bereiken en te motiveren naar het platform te gaan.

De update mails geven een wekelijks moment om de beste vragen, discussies of posts te highlighten en aankomende events te communiceren. Dit zijn dingen die ik al deed in de community, maar door dit via een tweede kanaal te communiceren gaf het een nieuwe trigger om naar het platform te gaan.

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *