Mijn oudste dochter houdt van verhalen. Ze kan uren achtereen voorgelezen worden. Leuk én leerzaam. En soms steek ik ook nog wat op van de boekjes. Daarom deel ik 5 marketinglessen uit Sjakie en de chocoladefabriek. Mét voorbeelden uit de echte wereld.
[dflip id=”263″ ][/dflip]
1. Weten hoe mensen over je bedrijf praten en dat benutten
Er hing een deken van mysterie om de fabriek van Willy Wonka. Niemand wist hoe de chocolade gemaakt werd en door wie… Wonka begreep dit en zette een actie op. De hoofdprijs? Een rondleiding door de fabriek met al zijn geheimen.
Ik ben ervan overtuigd dat de levenslange voorraad aan snoepgoed bijzaak was voor de meeste mensen.
💡 Als klanten klagen over je diensten is dat vervelend. Bol heeft het omgedraaid met hun goedmaker serie. Daar zorgen ze dat een klacht over de top wordt goedgemaakt.
2. Schaarste als hefboom voor verkoop
Er waren niet 1000 gouden toegangskaarten, ook niet 100. Nee, slechts 5 kinderen mochten naar binnen. Hierdoor werd niet alleen de verkoop vergroot, alle winnaars werden ook breed uitgemeten in de pers.
💡 Nike brengt vaak limited edition sneaker series uit. Sneaker fans staan dagen in de rij in de hoop er één te bemachtigen. De tweedehands sneakers uit zo’n serie lopen zelfs op tot in de duizenden euro’s. Gedragen door een celeb? Miljoenen waard.
3. Producten ontwikkelen die lang meegaan
Wonka stond op het punt zijn eeuwigdurende waffelvuller uit te brengen. Een snoepje voor armlastige kinderen die zo toch konden snoepen. Zo boort hij een nieuwe markt aan en zijn kortdurende snoep zal eerder een exclusief imago krijgen voor degene die het wél kunnen betalen.
💡Philips heeft met circulaire verlichting een abonnementsvorm opgezet voor hun lampen. Je betaalt voor licht. Philips regelt alles. Zo heeft iedereen er baat bij als de lampen zo lang mogelijk meegaan.
4. Voor één goed idee zijn vijf slechte ideeën nodig
Heus niet alle producten in het boek zijn goed. Maar Wonka heeft veel potjes op het vuur die hij uitprobeert. Zo spreidt hij zijn kansen en als een product faalt is de impact minder groot.
👉 Dyson staat bekend om zakloze stofzuigers. Maar voordat James Dyson tot een eindproduct kwam had hij duizenden prototypes nodig. Daarnaast heeft Dyson ook flink ingezet op een wasmachine en een elektrische auto. Die zie je weinig hè?
5. Storytelling
Storytelling kan je helpen om je merk aan emotie te verbinden of zelfs een soort cultstatus te verwerven. Opvallende of nuttige verhalen worden graag gedeeld door mensen. Zo kent iedereen het verhaal van de prins die een paleis van chocolade liet bouwen door Wonka.
💡 Tony chocolonely is een typisch bedrijf dat graag hun verhaal en missie overal in door laat sijpelen.
Geef een reactie