Is Demand Generation oude wijn in nieuwe zakken?

Met de hype rondom Demand Generation is het logisch dat deze vraag gesteld wordt.

Heel eerlijk?

Er zit wat mij betreft een kern van waarheid in.

Demand Generation is voor een groot deel een beweging om “back to basics” te gaan.

– Focus op je klanten
– Aandacht voor je merk
– Een verhaal dat aansluit bij de behoefte

Dat is toch gewoon marketing?

Klopt. Dat is niet nieuw en er zijn bedrijven die dat al doen.

Is daar dan een nieuwe term voor nodig?

Wat mij betreft wel. Dat komt grotendeels door de geschiedenis.

1. Performance marketing overkill

Marketing automation en lead generatie gaf marketeers macht. Het gaf gereedschappen om succes te laten zien in de boardroom.

Daardoor is er de afgelopen jaren veel focus gelegd op het uitspelen van dit spelletje.

Vrijwel alle budgetten gingen naar korte termijn performance marketing.

Alleen, zonder sterk merk en affiniteit droogt die vijver aan leads snel op.

2. Verandering in mindset nodig

Marketeers zijn doorgeslagen in het aanbieden van content in ruil voor emailadressen en lead nurturing.

Veel bedrijven weten daarom nu niet meer hoe het anders kan. We zijn grootschalig weggetrokken van de basics van marketing.

Er is dus aandacht nodig voor alternatieven.

3. Er is overtuigingskracht nodig

Door deze geschiedenis moet het gedachtegoed opnieuw verkocht worden.

Door het te introduceren als nieuw concept krijgt het meer aandacht. Mensen trekken als vanzelf naar The New Shiny Object.

Zonder de hype is de impact minder groot.

Het helpt om mensen uit de “oude” mindset te krijgen door ze alternatieven te geven.

Daarom is het verhaal rondom Lead Generation vs Demand Generation zo sterk.

Het lijken net twee karakters in een boek. De protagonist tegen de antagonist. De held tegen de slechterik.

4. Toch wat nieuws?

Tijden veranderen. Klanten veranderen. Marketing verandert.

Demand Generation kan de ruggengraat vormen voor je marketingstrategie. Het geeft je handvatten om de klant van vandaag op de juiste manier te bereiken.

Het zijn de contouren op de kleurplaat.

Maar het inkleuren moet je zelf doen.

Kijk dus verder. Denk aan alle andere mooie tactieken en strategieën die je in je mix kunt inzetten:

– Account Based Marketing
– They Ask You Answer
– Inbound marketing
– Growth marketing
– Storytelling

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *