Dood aan de doodverklaringen

“Email marketing is dood” “Content marketing is dood” “Lead generatie is dood” Zomaar een greep uit de dodenlijst van marketeers.

Waarom willen marketeers zo graag alles dood verklaren?

Vandaag is het Halloween en daarom vroeg ik mezelf af: waarom ligt het sterftecijfer zo hoog in ons vakgebied?

Ik vermoed dat hier drie factoren samenkomen.

1. De altijd veranderende aard van het vak.

Consumenten veranderen snel, marketeers moeten in tactiek snel mee schakelen om bij te benen.

2. De tijd van de “big bold statements”

Nog nooit kregen we zoveel informatie naar ons hoofd gegooid. We zien dagelijks tussen 247 en 3000 advertenties per dag*. Om op te vallen moet je onderscheidend zijn. De makkelijkste optie om te onderscheiden is door extreem te zijn. Zo’n big bold statement is een manier geworden om op te vallen in de enorme oceaan aan advertenties.

3. Iedereen zoekt een villain

Je hebt een villain nodig om je succesvol af te zetten. In verhalen heb je altijd de antagonist en protagonist. Good guy vs bad guy.

Door een bad guy aan te wijzen hebben je klanten of volgers een gezamenlijke missie. Dit bouwt een community en een sterkere merkbinding. Het zorgt ook voor discussie, iets wat op social media vaak beloond wordt door het algoritme.

Meer engagement = meer zichtbaarheid.

Maar hoe effectief is het nu nog? De eerste doodsverklaring is schokkend, de honderdste is vervelend, de duizendste is saai.

“A Single Death Is a Tragedy; A Million Deaths Is a Statistic”

Maar wat dan wel?

Een villain is goed, maar pak hem creatief in. Sterker nog: ik denk dat het goed is als je villain springlevend (of misschien zelfs ondood) is, dat maakt de dreiging alleen maar groter. Ik zit nu al op het puntje van m’n stoel.

Probeer op te vallen op een andere manier. Focus op één ding en vergroot dat maximaal. Oatly heeft een unieke tone-of-voice. SEMrush gaat los op hoe je hun naam uitspreekt. Wendy’s schrijft iedereen een depressie in met hun roasts op social.

Dan nog een side-note: Als iets dood wordt verklaard, wees dan kritisch. Is het echt dood? Blijf naar jouw stip op de horizon kijken. Past het in jouw strategie om het platform te blijven gebruiken? Behaal jij nog steeds resultaten? Ga dan gerust door.

Bijkomend voordeel: bij leegloop op het platform is er weer meer ruimte voor jouw boodschap 😉

* Ja dat is een ruime marge. Het ligt eraan hoe je reclame interpreteert.

Kennis maken?

Laten we even duidelijk zijn: ik ben geen ZZP’er. Ik ben hier niet om je bedrijf uit het slop te helpen.

Maar ben jij nou een B2B-marketeer en zit je met een vraag? Dan ben ik je man.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *