Het voelt een beetje als valsspelen, maar ik kan het iedereen aanbevelen: ik heb een goed boek niet uitgelezen.
Laatst heb ik Grip van Rick Pastor gelezen. Nou ja, niet helemaal dus.
Ik merkte dat ik in mijn nieuwe baan behoefte had aan een manier om mijn tijd efficiënter in te delen, omdat mijn agenda anders geregeerd wordt door anderen. Grip geeft hiervoor hele waardevolle tips.
Halverwege het boek merkte ik echter dat ik mijn kop er niet bij kon houden. Het werd een struggle om door te lezen. Het voelde als huiswerk. Dit is niet omdat het droge stof was of enorm moeilijk, het paste gewoon niet bij wat ik op dat moment nodig had.
Ik kon twee dingen doen:
1. Doorploegen zodat ik het boek als gelezen kon aanvinken
2. Vluchtig doorbladeren om te kijken of er nog wat nuttigs in staat en het boek opbergen
Ik koos het tweede en was blij toe. In 5 minuten was ik door de tweede helft heen en had ik het grove concept begrepen. Ik zag ook in dat ik dit niet binnen afzienbare tijd zou toepassen.
Zo kan ik het boek afstoffen als ik behoefte heb aan de tactieken benoemd in het einde van het boek.
Omdat het wél een nuttig boek is en ook het laatste deel vast veel mensen kan helpen een korte opsomming van wat ik wel en niet toe pas. Voor verdere uitleg kun je het boek dus lezen.
Wat doe ik wel?
👉 Zet al je taken in één lijst
👉 Plan tijd in om je e-mail te beantwoorden, de rest van de tijd niet kijken
👉 Zorg voor zo min mogelijk afleiding tijdens je taak (overbodige schermen afsluiten)
👉 Boek tijd voor taken ook in je agenda
👉 Week evaluatie (probeer ik te doen)
Wat doe ik (nog) niet?
☝️Jaarevaluatie
☝️ Lange termijn plannen voor jezelf
☝️ Privé taken op dezelfde manier bijhouden
Geef een reactie